تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس
تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس

خبری خوب برای صنعت «سیاه» بورس



دماسنج بازار سرمایه برای چهاردهمین روز معاملاتی متوالی در کانال 63 هزار واحدی باقی ماند. گرچه اخبار متفاوتی در این بازار به گوش می‌رسد، اما همچنان سایه سنگین مذاکرات هسته‌ای بر سر بورس تهران قرار دارد و در نتیجه معاملات با حجم کم روند کم‌نوسان این بازار را رقم زدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اقتصادآنلاین، امروز شاخص کل بورس تهران با افت 192 واحدی (معادل 0.3 درصد) در رقم 63 هزار و 229 واحد ایستاد. به این ترتیب، دماسنج بازار سرمایه برای چهاردهمین روز معاملاتی متوالی در کانال 63 هزار واحدی باقی ماند. گرچه اخبار متفاوتی در این بازار به گوش می‌رسد، اما همچنان سایه سنگین مذاکرات هسته‌ای بر سر بورس تهران قرار دارد و در نتیجه معاملات با حجم کم روند کم‌نوسان این بازار را رقم زدند. 


  

تخفیف به سنگ آهنی‌ها
در این شرایط، صنعت سنگ آهنی بورس تهران که ماه‌های سیاهی را پشت سر می‌گذارد با یک خبر خوش همراه بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اجلاس معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: امسال نه تنها بهره مالکانه افزایش نیافت، بلکه حقوق دولتی برای معادن سنگ آهن نیز کاهش یافته است که در روزهای آینده ابلاغ می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده همچنین به پیشنهاد این وزارت مبنی بر معافیت مالیاتی بخش معدن مشابه بخش کشاورزی اشاره کرد. این موارد می‌تواند از ایجاد بحرانی شدید در این صنعت که بیش از یک سال در رکود به سر می‌برد جلوگیری کند. به گزارش اقتصادی نیوز،  در این خصوص، مهرداد اکبریان، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن می‌گوید: حقوق دولتی به یک سوم کاهش می‌یابد و برای بدهی‌های سال‌های 92 و 93، استمهال 5 ساله در نظر گرفته شده است. 



بنابراین، بخش سنگ آهن که زیر فشار کاهش شدید قیمت جهانی این کالا است می‌تواند از این مهلت 5 ساله (البته هنوز ابلاغ نشده است) جهت بهبود اوضاع خود استفاده کند. با این حال، کارشناسان هنوز با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد چین، روند قیمتی سنگ آهن نزولی خواهد بود؛ بنابراین، اقدامات مزبور نمی‌تواند موجب رونق قابل توجه این صنعت شود، بلکه از رکود شدید آن جلوگیری خواهد کرد. 



ناکامی دو گروه برای اخذ افزایش نرخ
در کنار بحث سنگ آهنی‌ها، نعمت‌زاده بازار سیمان را برای افزایش قیمت محصولات بدون کشش ارزیابی و عنوان کرد درخواست این صنعت برای افزایش نرخ 22 درصدی پذیرفتنی نیست. بنابراین، صنعت مزبور باید توان رقابتی خود را افزایش دهد و بتواند در بازارهای جهانی همگام با رقبا سودآوری داشته باشد. لازم به یادآوری است مشکلات منطقه‌ای در عراق (ظهور گروه تروریستی داعش)، به عنوان مهم‌ترین بازار هدف صادراتی این صنعت موجب کاهش فروش و در نتیجه زیان شرکت‌های سیمانی شد. همچنین، رکود بازار مسکن نیز تقاضای داخلی محصولات سیمانی را کاهش داده بود. در این خصوص اما، اقدامات اخیر وزارت مسکن جهت تحریک عرضه و تقاضا می‌تواند وضعیت شرکت‌های سیمانی را نیز بهبود بخشد. 



از سوی دیگر، گروه خودرو نیز بار دیگر با مقاومت شورای رقابت مواجه شد؛ به طوری که رضا شیوا، رئیس این شورا افزایش 15 درصدی قیمت خودرو را رد کرد. وی معتقد است بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد و در آینده نیز فرمول افزایش قیمت خودرو وابسته به کیفیت خودروها است؛ به طوری که تولیدکنندگان خودروها با کیفیت پایین جریمه می‌شوند و به خودروسازانی که کیفیت محصولاتشان بالا است پاداش داده می‌شود. بنابراین، گروه خودرویی نیز باید مشابه سال گذشته به جای دلبستگی به افزایش نرخ‌ها، سعی در افزایش تولیدات خود داشته باشد و این صنعت بزرگ کشور را رونق بخشد.



بازی خطرناک در بورس
بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افت 0.3 درصدی شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن تقریبا بدون تغییر باقی ماند. این شاخص که در محاسبه آن، وزن تمامی شرکت‌ها یکسان است نشان می‌دهد تعداد نمادهای مثبت و منفی تقریبا یکسان بوده است؛ بنابراین، افت شاخص کل به دلیل اثرگذاری بیشتر نمادهای بزرگ (ارزش بازار بالاتر) است. این موضوع نشان می‌دهد مشابه سال گذشته که صنایع کوچک مورد توجه نوسان‌گیران بازار بودند، در سال جاری نیز، این سفته‌بازان از فضای رکودی بازار استفاده کرده و جهت کسب سودهای کوتاه‌مدت به نمادهای کوچک تمایل پیدا کردند.



تعداد سهام اندک نمادهای کوچک و نبود سهامداران حقوقی بزرگ در آنها سبب می‌شود سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند نوسانات قیمتی در این شرکت‌های کوچک ایجاد و کسب سود کنند. این در حالی است که چنین رفتاری بسیار خطرناک بوده و عمده معامله‌گران روزانه (daily trader)، حتی در بازارهای بین‌المللی در بلندمدت متضرر می‌شوند. بنابراین، یکی از توصیه‌های اکید کارشناسان خبره این بازار، پرهیز سهامداران از نوسان‌گیری است. 



دو رویداد مهم دیگر
همانطور که اشاره شد نتیجه مذاکرات هسته‌ای اثرگذارترین عامل بر بورس تهران است؛ در این خصوص، دیدار روز گذشته وزرای خارجه کشورمان و آمریکا به نتیجه‌ای مشخص نرسید. در این میان اما، دکتر ظریف از کار تمام‌وقت تیم هسته‌ای تا پایان مهلت یک ماهه مذاکرات هسته‌ای خبر داد و افزود: گرچه اختلافات زیادی باقی است، اما تمام تلاش خود را جهت رسیدن به توافق نهایی انجام می‌دهیم. وزیر امور خارجه کشورمان، پنجشنبه نیز برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر خواهد کرد.



از سوی دیگر، اظهارات اخیر مقامات نشان از عزم دولت جهت تک‌نرخی کردن قیمت ارز دارد. اختلاف ارز مبادله‌ای و آزاد همواره عامل رانت بوده و در نتیجه تک‌نرخی شدن این موضوع، اگر با بسترسازی مناسب باشد به نفع اقتصاد کشور خواهد بود. با این حال به نظر نمی‌رسد تا نهایی نشدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای این اقدام به طور کامل انجام شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله‌ای به حدود 450 تومان رسیده است که نسبت به ابتدای سال حدود 100 تومان کاهش را نشان می‌دهد. 



مستقل از اثرگذاری تک‌نرخی شدن ارز بر فضای کلی اقتصاد، این موضوع در کوتاه‌مدت اثراتی بر گروه‌های مختلف بورسی دارد؛ به طوری که گروه‌هایی که عمده مواد اولیه خود را وارد می‌کنند و از ارز مبادله‌ای بهره می‌برند در اثر یکسان‌سازی با افزایش هزینه‌ها همراه می‌شوند و در مقابل، گروه‌های صادراتی با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، از منظر کاهش نرخ فروش متضرر می‌شوند. بنابراین، در کوتاه‌مدت وضعیت سودآوری در گروه‌های وارداتی نظیر خودرو، دارو و مواد روغنی یا گروه‌های صادراتی نظیر پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی و سنگ آهنی‌ها ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. 



عملکرد روزانه صنایع
اما در معاملات روز یکشنبه، در میان 37 گروه بورسی، 14 صنعت مثبت بودند و 20 گروه با افت شاخص همراه شدند. در این میان، ماشین‌آلات، چاپ و کاشی به ترتیب با 2.6، 0.5 و 0.3 درصد رشد بهترین عملکرد روزانه را داشتند. از سوی دیگر، وسایل ارتباطی با 1.7 درصد افت، کانی غیرفلزی با 1.1 درصد کاهش شاخص و محصولات فلزی با زیان یک درصدی بدترین عملکرد را در میان گروه‌های بورسی داشتند.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد