تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس
تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس

شرکت‌های بورسی حساب سازی می کنند


یک حسابدار با سابقه بورس تهران به حساب سازی صورتهای مالی شرکت‌های بورسی و وجود رانت اطلاعاتی در بورس تاکید کرد و گفت: مقام ناظر باید با متخلفین برخورد جدی کند.


غلامحسین دوانی- حسابرس رسمی بورس- در خصوص شائبه حساب سازی شرکت‌های بورسی در فصل مجامع گفت: بسیاری از شرکت‌های بورسی متاسفانه یا حساب سازی کرده و یا سودهای فاقد کیفیت و سودهایی که منابع آن در شرکت موجود نیست به بازار ارائه می‌کنند و سپس از طریق افزایش سرمایه از محل این سودها، سهامداران خود را متضرر می‌کنند.

  


وی افزود: حسابسازی و یا اعلام سودهای فاقد کیفیت در دنیا مرسوم نیست به طوری که در هیچ کجای دنیا شرکتها 2 روز مانده به مجمع ، تعدیل سود نمی دهند لذا به نظر می رسد سودهای اعلام شده توسط شرکتهای بورسی برنامه ریزی شده است و مقام ناظر باید با این موارد برخورد جدی داشته باشد. این در حالی است که متاسفانه نه عزم جدی برای برخورد وجود دارد و نه اینکه شرکتهای بورسی خصوصی هستند که بشود با آنها برخورد کرد! 



به گفته ی این کارشناس با سابقه بازار سرمایه، اساسا شفاف سازی به عنوان حلقه ی مفقوده صورتهای مالی شرکتها چندان مورد علاقه مدیران و سهامداران عمده شرکتها نبوده و بسیاری از شرکتها سر بزنگاه چند روز یا یک هفته قبل از مجمع تغییراتی در سود خود اعلام می‌کنند که این تغییرات جای سوال دارد این در حالی است که اگر بخواهیم بازاری شفاف، کارا و مردمی داشته باشیم باید بتوانیم اهرم های نظارت را بر شرکت‌ها گسترده کنیم تا کسی نتواند با دستکاری اعداد، بازار سرمایه را فریب دهد. 



وی در پاسخ به این سوال که آیا در بورس تهران رانت اطلاعاتی وجود دارد، اعلام کرد: متاسفانه هر چقدر که نظارت قوی باشد به دلیل اینکه کسانی زودتر از سایرین به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند، می توانند از رانت اطلاعاتی استفاده کنند. 



این حسابدار رسمی بورس خاطرنشان کرد: راهکار مقابله با رانت اطلاعاتی نظارت جدی از سوی مقام ناظر بوده و مقام ناظر باید تا جایی که ممکن است بتواند تخلفات را بررسی کند زیرا صدور گزارش های حسابرسی بعد از این وقایع بوده و همه ی رانت های اطلاعاتی قبل از گزارش حسابرسی صورت می گیرد. 



دوانی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای مقابله با رانت اطلاعاتی وجود دارد؟ گفت: به موجب قانون بازار سرمایه راهکار مقابله با رانت و افرادی که به اطلاعات محرمانه دسترسی دارند پیش بینی شده است، اما تا کنون برخورد جدی با این مسئله صورت نگرفته است. 



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: در دنیا هیچ راهکاری وجود ندارد که جلوی رانت را بگیرد ولی می توان راهکاری اندیشید که میزان رانت اطلاعاتی را کاهش داده و به حداقل برساند به طوری که شفاف سازی گزارش های مالی، ارائه مستقیم اطلاعات به شرط فراهم شدن زیرساختها و برخورد جدی با متخلفین در کاهش رانت اطلاعاتی موثر است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد