تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس
تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس

نرخ بهره ( مقاله شماره 2 )



امروز میخواهم درباره نرخ بهره صحبت کنم . شاید بسیاری از دوستان انرا بااهمیت نشمارند ولی باید بدانند که اقتصاد کشورهای صنعتی با همین دو کلمه تحت کنترل در می اید. توصیه میکنم که همه حتی کسانی که فقط تکنیکال معامله میکنند این مقاله را بخوانند که بسیار کاملتر از مقاله قبلی من میباشد:


همانطور که قبلا گفتم ، زمانی که اقتصاد کشورهای صنعتی در حد بسیار بالایی باشد و نرخ اشتغال بسیار عالی باشد، مردم کارخانه های زیادی بسازند ، بازار بورس پررونق باشد و … در ان زمان دولت از ترس تشکیل حباب جلوی این رشد بیش از حد را خواهد گرفت.


درباره حباب قبلا توضیح دادم که اگر مثلا در مقطعی کارخانه های زیادی ساخته گردد، باعث میگردد که تولید بیشتر شود و این تولید بیشتر در زمانی اتفاق می افتد که مردم از خرید تولیدات بیشتر اشباع شده و دیگر خرید نکنند .و این باعث میشود که اجناس ان کارخانه دیگر به فروش نرود فلذا ان کارخانه ها ناگهان ورشکست گردند. پس دولت حتما جلوی تشکیل حباب را خواهد گرفت. یکی از جنبه های بد حباب ان است که مانند ویروس انفولانزا سرایت میکند.


  


مثلا اگر در بازار سهام حباب تشکیل شود(مردم خیلی سهام بخرند بطوریکه قیمت سهام خیلی بالا برود). اگر ان حباب بترکد (قیمت بطور ناگهانی سقوط کند) سریعا در بازارهای دیگر مثل خانه سازی ، کارخانه سازی و … نیز تاثیر گذاشته و انها را هم با خود به قهر چاه میبرد.


حال شاید بپرسید که چگونه دولت جلوی تشکیل حباب را در زمانی که اقتصاد در حد بسیار بالایی قرار دارد، میگیرد؟ باید عرض کنم که تنها راه ان بالا بردن نرخ بهره میباشد. چرا بالا بردن نرخ بهره جلوی رشد بیشتر اقتصادی را میگیرد و مانع از تشکیل حباب میشود؟ برای پاسخ به این سئوال باید بگویم که همواره در کشورها مردم به دنبال سود بیشتر هستند.


فرض کنید که شما تازه تحصیلات خود را تمام کرده اید و مقدار کمی پول پس انداز دارید و میخواهید بفهمید که کدام انتخاب بهتر است؟ پول خود را در بانک گذاشته و از بانک ماهی مثلا ۱۵% سود بگیرید و یا با پول خود یک مغازه باز نمایید؟


حال حساب می کنید که مقدار پولی که پس انداز کرده اید برای باز کردن مغازه کافی نیست و حتما باید از بانک مبلغ بیشتری وام بگیرید تا بتوانید یک مغازه بخرید.


حال به بانک مراجعه کرده و در خواست وام میکنید. بانک بشما میگوید که اگر وام بشما بدهیم باید ۱۵% سود بما بدهید. عدد ۱۵% نرخ بهره بسیار بالا میباشد و مطمئنا شما ترجیح میدهید که پول خود را در بانک گذاشته و سود ان را دریافت نمایید و در مقابل خودتان یک کار پیدا نمایید.


پس در زمانی که رشد اقتصادی بسیار بالا باشد، بانک مرکزی نرخ بهره را بالا میبرد در انصورت مردم بجای انکه در سهام ، کارخانه سازی و … سرمایه گذاری کنند، ترجیح میدهند که پول خود را در بانک بگذارند تا سود بیشتری نسبت به سرمایه گذاری بدست اورند و این خود باعث توقف رشد اقتصادی میگردد. شما بالا بردن نرخ بهره را بمثابه سمی بدانید که بجان بازار سهام، رشد اقتصادی ، افزایش کارخانجات و … می افتد و انها را از پای در می اورد.


البته باید بگویم که برعکس ان، پایین اوردن نرخ بهره بمانند اب حیات برای بازار سهام و تولید و رشد اقتصادی میباشد و انهارا از مرگ نجات میدهد. چرا که پایین اوردن نرخ بهره باعث میگردد که مردم برای کسب سود بیشتر ، پول خود را از بانک کشیده (چون سود ناچیزی میدهد) و در بازار سهام ، تولید کارخانجات ، ساخت مغازه، ولخرجی در دیسکوها سرمایه گذاری کنند. و در این زمان دولت هم وام با بهره کم (در امریکا مثلا ۰٫۲۵%) به متقاضیان میدهد و این خود باعث میگردد که شما مثلا بجای ساختن یک مغازه ، یک کارخانه بسازید چرا که سودی که در قبال گرفتن وام از بانک باید بپردازید بسیار ناچیز است.


شاید جالب باشد که بدانید که در حال حاضر نرخ بهره سوئیس -۰٫۷۵% است یعنی اگر شما وام از بانک دریافت نمائید، نه تنها از شما سودی نمیگیرد، بلکه بشما بصورت ماهانه ۰٫۷۵% سود هم در قبال گرفتن وام میدهد.



حال که اهمیت افزایش نرخ بهره را فهمیدید، لازم است که یک نکته بسیار مهم را که فاندامنتالیستها از ان برای گرفتن سود در بازار فارکس استفاده میکنند با شما درمیان بگذارم. همیشه بانکهای مرکزی در زمانی که رشد اقتصادی انها بسیار بالا باشد، قسمتهای مختلف اقتصادی را کاملا زیر ذره بین خود دارند و اگر در قسمتی متوجه شوند که در حال تشکیل حباب است(مثلا قیمتها بدلیل خرید و فروش زیاد در حال بالارفتن شدیدی هستند و یا نرخ بیکاری بیش از حد در حال پایین امدن است) ، براورد میکنند که تا چقدر این حباب میتواند تحمل کند و در چه زمان احتمال میرود که حباب بترکد. معمولا اگر براوردها نشان دهد که مثلا دقیقا در ۳ سال اینده ، حباب در بخش مسکن خواهد ترکید، بدلیل انکه میدانند بازارهای مالی بهم ارتباط دارند و ترکیدن حباب در یک قسمت مانند سلولهای سرطانی سریعا به قسمتهای دیگر نیز سرایت می کند، از طریق تلویزیون اعلام میکنند که انها به رشد اقتصادی کامل خود نزدیک شده اند و از این به بعد سعی در بالا بردن نرخ بهره دارند.


یکی از دوستان در مطلب خود نوشته بودند که شاید بانک مرکزی ناگهان تصمیم بگیرد که فردا نرخ بهره خود را بالا ببرد. در جواب این دوست باید عرض کنم که اگر این کار را کند، سونامی بوجود می اید که نه تنها باعث ورشکسته شدن کارخانه ها و سقوط سهام و … میگردد، بلکه تاثیر ان شاید تا سالها در ان کشور و همچنین در کشورهای دیگر باقی بماند. چرا که همانطور که قبلا گفتم ،‌ بالابردن نرخ بهره بمانند سم سیانور بر پیکر تولید و بازار سهام و .. میباشد، و بالا بردن ناگهانی ان باعث سنکوپ اقتصادی میگردد.


فلذا بانک مرکزی این کار را با نهایت دقت و خونسردی انجام داده و از چند سال قبل ابتدا محیط را اماده کرده تا همه برای افزایش ان اماده شوند، و در نهایت بصورت کاملا تدریجی انرا بالا میبرد تا رشد اقتصادی بصورت تدریجی متوقف گردد.(البته پایین اورن نرخ بهره به این صورت نمیباشد و برعکس ان هر چقدر ناگهانی تر اعلام گردد، نتایج بهتری خواهد داشت. برای همین است که بانکهای مرکزی برای پایین اوردن نرخ بهره با فراغ خاطر بیشتری عمل کرده و بدون هیچ نگرانی این کار را انجام میدهند و نیازی به اعلام ان از پیش نمیبینند تا تا شوک بیشتری وارد شود.)


حال سئوال اینجاست که چرا از زمانی که بانک مرکزی اعلام می کند که میخواهد نرخ بهره را بالا ببرد تا زمانی که نرخ بهره واقعا بالا میرود، ارز ان کشور افزایش پیدا می کند؟ دلیل ان این است که در این مدت تریدرها مطمئن هستند که اوضاع اقتصادی ان کشور هر روز بهتر از روز قبل خواهد گردید چرا که میدانند اقتصاد ان کشور نزدیک به تشکیل حباب میباشد چرا که تشکیل حباب زمانی اتفاق می افتد که اقتصاد بسیار عالی عمل کند و همینطور رشد پی در پی داشته باشد. و بانک مرکزی هم به این نکته واقف بوده و سعی بر جلوگیری از ترکیدن ان میباشد.


فلذا تریدرها در این مدت شروع به خرید ارز ان کشور می کنند و ارز ان کشور در خلال زمان یاد شده افزایش پیدا میکند. اما نکته مهم در این مورد ان است که از زمان اعلام بانک مبنی بر بالا بردن نرخ بهره تا زمانی که نرخ بهره واقعا بالا میرود، تریدرها شاخصهای مهم اقتصادی را که در امریکا ۳ مقوله CPI و امار اشتغال و GDP میباشد، کاملا زیر نظر دارند و میدانند که بطور معمول این شاخصها در خلال این دوره هر روز بهتر از روز قبل خواهد شد. چرا که بسمت تشکیل حباب در حال حرکت هستند.


اما هر زمان که یکی از شاخصهای یاد شده افت شدیدی داشته باشد، در ان زمان سریعا این ترس در بین معامله کران بوجود می اید که شاید بانک مرکزی در تشخیص زمان احتمالی تشکیل حباب دچار اشتباه شده باشد فلذا در مقطعی که شاخصهای مهم اقتصادی خوب نباشد، ان ارز را میفروشند و یا اصلا معامله نمی کنند چرا که همانطور که گفتم بالا بردن نرخ بهره جلوی رشد اقتصادی را میگیرد و فقط زمانی بالا برده میشود که شاخصهای اقتصادی مهم هر ماه بهتر باشد.


پس بعنوان یک فاندامنتالیست همواره در زمان رکود جهانی نشستهای بانک مرکزی و گزارشات انها را دنبال کنید. هر زمان که بانکی اعلام کرد که میخواهد نرخ بهره را بالا ببرد، ارز ان کشور را بخرید و شاخصهای مهم اقتصادی ان کشور را زیر نظر بگیرید. اگر زمانی یکی از شاخصهای مهم مناسب نباشد، در ان زمان بیشتر گوش به زنگ بوده و حداقل از خرید ان ارز تا مدتی امتناع کنید.


این مسئله تا زمانی ادامه پیدا میکند که ان کشور در روز موعود نرخ بهره را بالا ببرد. در روزی که نرخ بهره را بالا برد، توصیه میشود که اصلا معامله نکنید و اصلا به دنبال ارزهای دیگری بروید که قرار است نرخ بهره خود را بالا ببرند.


زمانی که کلیه کشورها نرخ بهره خود را بالا بردند، در انوقت دیدگاه تریدینگ کاملا عوض میگردد و معمولا در این زمان CARRY TRADE معمول میشود. یعنی این که اگر همه کشورها نرخ بهره خود را بالا بردند، این بدان معناست که رشد اقتصادی جهانی در بالاترین حد خود قرار گرفته است و در این زمان تریدرها ارزهایی که نرخ بهره بیشتری دارند را میخرند و در مقابل ارزهایی با نرخ بهره کمتر مثل ین ژاپن را میفروشند فلذا جفت ارزهایی که یک طرف ان ین ژاپن است در این زمان محبوبیت زیادی پیدا میکند.


حال که مفهوم نرخ بهره و اهمیت ان را در دورانهای مختلف اقتصادی درک کردید، با دید جامعتری به ان خواهید نگریست. در حال حاضر کشور امریکا در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴ اعلام کرد که میخواهد نرخ بهره را بالا ببرد و از ان زمان به بعد دلار امریکا با مقبولیت زیادی روبرو گردید که قبلا در پستهای قبلی خود به ان پرداخته ام. کشور انگلیس نیز در در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ اعلام کرد که میخواهد نرخ بهره خود را بالا ببرد . اما انتشار اخبار بد بعضی از شاخصهای مهم باعث گردید که پوند کمی نزول داشته باشد. اما در حال حاضر در حال صعود میباشد.


اگر شک دارید به GBPJPY و… نگاه کنید نه به جفت ارز GBPUSD که دلار هم در حال افزایش است. البته نکته مهم در مورد پوند ان است که کاملا وابسته به یورو ست و اگر یورو سقوط کند پوند هم سقوط میکند که شاید در مورد روش مقابله با ان بعدا صحبت کنم.


بقیه کشورها نرخ بهره خود را کاملا پایین نگه داشته و به اصطلاح DOVISH میباشندو هنوز جا برای رشد بیشتر وجود دارد.



باتشکر


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد