تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس
تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه

مشاوره و تحلیل تکنیکال بورس طلا سکه انس فارکس

خصوصیات ارزهای اصلی :”دلار”




برای ترید موفق هر تریدری باید اطلاع کافی از اقتصاد کلان کشورهایی که ارزهای آنها را معامله میکند، داشته باشد. بعضی از ارزها الگویی از کالاها را برای حرکت دنبال میکنند و برخی دیگر نه. برای تفسیر درست اخبار تریدرها باید تفاوت میان اعداد پیش بینی شده و واقعی را بدانند. این تفاوت را میتوان انتظار بازار برای یک خبر و یا “مکانیسم تخفیف بازار” دانست. کوریلیشن میان اخبار و جفت ارزها بسیار مهم است. اخبار یا گزارشهایی که بازار انتظار آنها را میکشد به نسبت اخبار پیش بینی نشده، اثر کمتری بر حرکت بازار دارند. به همین جهت تریدرهایی که در بازه های زمانی کمتر کار میکنند باید انتظار بازار از اخبار مختلف را تعقیب کنند.

 

 

وضع اقتصادی
امریکا با تولید ناخالص ملی (GDP) در حدود ۱۱ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۴ بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست. این عدد بر اساس مدلهای موجود سه برابر GDP ژاپن، ۵ برابر آلمان و هفت برابر انگلستان است. اقتصاد امریکا بیشتر بر مبنای کارهای خدماتی شکل گرفته است و حدود ۸۰% تولید ناخالص ملی این کشور از خرید و فروش مستغلات، حمل و نقل، بازارهای مالی، پزشکی و خدمات تجاری بدست می آید. به رغم این رقم بزرگ، بخش صنعتی امریکا هنوز هم توانایی زیادی داشته و دلار به خبرهای این بخش توجه خاص میکند. به دلیل نقد شوندگی بالا و مبنا بودن این ارز، سرمایه گذاران دایماً در حال خرید دارایی های امریکایی هستند. طبق آمارهای صندوق بین المللی پول، ارزش سرمایه گذاریهای خارجی در امریکا معادل ۴۰% ارزش کل سرمایه گذاری خارجی در دنیاست. امریکا ۷۱% پس اندازهای خارجی را جذب کرده است. به همین جهت اگر سرمایه گذاران خارجی به هر دلیلی تمایل به نقد کردن سرمایه های خود و خروج آنها از امریکا بگیرند، اثر بزرگی را بر دلار شاهد خواهیم بود.
حجم واردات و صادرات امریکا هم بسیار بزرگتر از سایر کشورهاست. حدود ۱۲% تولید ناخالص ملی امریکا به واردات و صادرات اختصاص دارد. به رغم همه این توانایی ها، امریکا با کسری بودجه بزرگی رو بروست. این عدد در سال ۲۰۰۴ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بود. این مساله هرچند بزرگترین مشکل امریکا در ده سال گذشته بوده است، اما در چند سال اخیر این معضل بزرگتر شده است زیرا بانکهای مرکزی بسیاری از کشورها به دلیل این کسری تراز تصمیم به تنوع بخشی به سبد ارزیشان به نفع یورو ( و ین) گرفته اند. از طرف دیگر این کسری تراز باعث گردیده که دلار به نوسانات جریان ارز حساس شود. اقتصاد امریکا نیاز به جلب سرمایه خارجی برای غلبه بر این اوضاع دارد. این رقم در سال ۲۰۰۴ روزانه ۱٫۹ میلیارد دلار بود!


امریکا با در دست داشتن ۲۰% تجارت جهانی بزرگترین شریک تجاری بسیاری از کشورهاست. رتبه بندی کشورها در شراکت تجاری با امریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا نوسانات دلار بر حجم و نوع مبادلات تجاری امریکا و این کشورها موثر است. به این صورت که دلار ضعیفتر، صادرات امریکا را افزایش میدهد و برعکس دلار گرانتر، حجم صادرات امریکا را کم میکند.

بیشترین صادرات امریکا به کانادا، مکزیک، ژاپن، انگلستان و اتحادیه اروپا صورت میگیرد. اهمیت این موضوع به این صورت است که اگر این کشورها دچار بی ثباتی شوند، مثلاً رشد اقتصادیشان کاهش یابد، صادرات امریکا به آنها کاهش یافته و اقتصاد امریکا دچار رکود میشود.

از طرف دیگر بیشترین واردات امریکا از کانادا، چین، مکزیک، ژاپن و اتحادیه اروپا صورت میگیرد.


سیاستهای مالی و پولی- فدرال رزرو
فدرال رزرو (Fed) مسئول سیاستهای مالی و پولی در ایالات متحده می باشد. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) مجری سیاستهای پولی فد می باشد. FOMC سالانه ۸ جلسه برگزار میکند، که در آنها نرخ بهره را بررسی و تصویب میکنند.
فد استقلال بالایی در اعمال سیاستهای پولی دارد و اعضای آن فارغ از گرایشهای سیاسی برای مدتهای طولانی انتخاب میشوند.
رییس فدرال رزرو دوبار در سال در فوریه و جولای در کنگره حاضر شده و سیاستهای فد را برای کنگره تشریح کرده و به سوالات پاسخ میدهند. گزارش فوق شامل پیش بینی FOMC از GDP شده و به همین دلیل توسط بازار مالی دنبال میشود.
فد برخلاف بسیاری از بانکهای مرکزی، ملزم به یکنواخت کردن نرخ رشد اقتصادی کشور است. برای دستیابی به این هدف، فد از ابزارهای پولی مانند نرخ بهره استفاده میکند.


عملیات بازار آزاد فد شامل خرید اوراق بهادار دولتی نظیر اوراق قرضه و اسکناس است. این یکی از روشهای اصلی تشخیص تغییرات احتمالی در سیاستهای فد است. به طور کلی، با افزایش خرید اوراق بهادار دولتی توسط فد، میتوان انتظار کاهش نرخ بهره را داشت.

نرخ هدف صندوقهای فدرال سیاست کلیدی فد است. این نرخ هدف، نرخ بهره ای است که فد به بانکهای عضو خود پیشنهاد میکند. فد با افزایش دادن این نرخ، تورم را کاهش داده و با کاهش دادن آن، رشد و مصرف را افزایش میدهد. تغییرات این نرخ برای بازار بسیار معنادار بوده و به دقت توسط بازار دنبال میشود.
سیاستهای مالی در امریکا توسط خزانه داری کل تبیین میشود. این سیاستها شامل مالیات و مخارج دولت است. لذا تصمیمات خزانه داری هم روی دلار موثر است. برای مثال اگر خزانه داری تشخیص بدهد که ارزش دلار کم یا زیاد است، به شعبه نیویورک فد دستور میدهد که شروع به خرید یا فروش دلار بکند.
طی دهه های گذشته، سیاست فد و خزانه داری، دلار قوی بوده است. اما امروزه هرچند دولت به تمایل به دلار ضعیف اعتراف نمیکند اما ظاهراً نه فقط از ضعیف شدن دلار هراسی ندارد که از آن حمایت هم میکند


خصوصیات اصلی دلار امریکا
نقد شونده ترین جفت ارزها EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD و USD/CHF هستند.
پیش از ۱۱ سپتامبر، امریکا یکی از امن ترین مکانها برای ارزها بود


زیرا تا آن زمان احتمال بی ثباتی در امریکا بسیار کم تلقی میشد. به همین دلیل هم ۷۶% ذخایر ارزی دنیا به صورت دلار نگه داری میشد. اما امروزه بسیاری از بانکهای مرکزی شروع به تبدیل ذخایرشان به یورو کرده اند.

دلار در خلاف جهت طلا حرکت میکند.
بسیاری از کشورها نرخ ارزشان را برپایه دلار ثابت نگه میدارند


این عمل بدین معناست که دولت توافق میکند که دلار امریکا را بعنوان ارز ذخیره قبول کرده و هر مبلغی از پول رایج کشور را با نرخ ثابت شده معامله کند. این دول همچنین قول میدهند که مبلغ این ذخیره را حداقل به میزان پول رایج در چرخش نگه دارند. این مقوله از این جهت حائز اهمیت است که این بانکهای مرکزی مقدار زیادی دلار امریکا دارند و از مدیریت این مبلغ سود میبرند. دو کشور هنگ کنگ و چین (تا سال جولای ۲۰۰۵) از جمله این کشورها بودند. چین یکی از فعالترین این کشورها بود زیرا ماکزیمم دامنه نوسان مجازش در پهنای کمی براساس قیمت بسته شدن روز قبل تعیین میشد. هرگونه تخلف از این نوسان به معنای ورود بانک مرکزی به صحنه و خرید یا فروش دلار در حجم وسیع بود. تا پیش از جولای ۲۰۰۵ نرخ برابری ثابت چین ۸٫۳ یوآن به ازای هر دلار بود که بعد

از سالها فشار در این تاریخ به ۸٫۱۱ یوآن تبدیل گردید. در حال حاضر چین به سمت تشکیل سبد ارزی حرکت نموده است.


یکی دو سالی است که بازار به فعالیت بانکهای مرکزی توجه ویژه نموده است. توجه کشورهای آسیایی به تشکیل سبد ارزی به معنای کاهش وابستگی و نیاز آنها به دلار و اوراق بهادار دلاری است. اگر چنین باشد، این امر در دراز مدت به ضرر دلار خواهد بود
تفاوت نرخ بهره میان اوراق قرضه خزانه داری و اوراق قرضه خارجی دقیقاً بررسی میشود


این تفاوت نرخ بهره دقیقاً توسط تریدر های حرفه ای بررسی میشود. هرگونه تغییری در این میان میتواند جهت بازار را مشخص نماید زیرا دلار یکی بزرگترین بازارهای جهانی است و سرمایه گذاران به سود اوراق بهادار دلاری توجه خاص دارند. سرمایه گذاران بزرگ همیشه بدنبال اراق با سود بیشتر هستند. به محض کم شدن سود اوراق امریکایی و یا افزایش سود اوراق خارجی، آنها شروع به فروش اوراق امریکایی کرده و اوراق خارجی میخرند. این امر بازار ارز را متلاطم میکند زیرا برای خرید اوراق خارجی به ارز خارجی نیاز است و آنرا با فروش دلار امریکا میتوان بدست آورد. پس با کاهش نرخ سود اوراق امریکایی یا افزایش سود اوراق خارجی میتوان انتظار کاهش دلار را داشت.
–    
نرخ دلار به بازارهای سهام و اوراق قرضه وابسته است.


معمولاً کوریلیشن بالایی میان بازارهای کالا و سهام یک کشور و پول آن کشور وجود دارد. در حالت کلی زمانی که بازار سهام در حال رشد باشد، ارز خارجی برای سودگیری وارد این کشور میشود (و بالعکس) و باز توجه کنید به داستان تبدیل پول و تاثیر آن بر بازار ارز.


اخبار مهم اقتصادی امریکا

-    شغل ایجاد شده (Nonfarm Payrolls)

این خبر مهمترین خبر تقویم تجاری امریکاست. NFP به دلیل الزام فد برای پایین نگه داشتن نرخ بیکاری، خبری سیاسی – اقتصادی تلقی میشود. نرخ بهره کاملاً به NFP وابسته است. NFP ماهیانه از دو عدد مختلف پایه و خانگی تشکیل میشود. عدد پایه، داده های مشاغل ایجاد شده، میانگین ساعات کار هفتگی، اندیس تجمعی ساعات را نشان میدهد. عدد خانگی اطلاعاتی درباره نیروی کار، کار در منزل و نرخ بیکاری است. تریدرهای ارز، به تصحیح فصلی نرخ بیکاری ماهیانه و هر تغییر معناداری در NFP توجه میکنند.


- نرخ تورم مصرف کننده (Consumer Price Index)

CPI شاخص اصلی تعیین تورم است. این اندیس نشان دهنده تغییرات قیمت سبد خانوار است. اقتصاددانان بیشتر روی CPI-U یا عدد مرکزی تمرکز میکنند که اجزاء غذایی و حاملهای انرژی بسیار متغیر را ندارد. این عدد برای تریدرها خبر بسیار مهمی است.


-نرخ تورم تولید کننده (Producer Price Index)

این اندیس تغییرات نرخ کالاهای تولیدی داخلی را در مبداء تولید اندازه میگیرد. PPI شامل تقریباً همه تولیدات میشود. بازار فارکس بیشتر به تغییرات ماهیانه، فصلی و سالانه این اندیس توجه دارد.


- تولید ناخالص ملی (Gross Domestic Product)

GDP شاخص اندازه گیری جمع کل تولید و مصرف کالاها و خدمات در امریکاست. شعبه آنالیز اقتصادی دو عدد برای GDP اعلام میکند یکی بر مبنای درآمد و یکی برمبنای مصرف. GDP اعلام شده در ماه بعد از هر فصل شامل تخمینهایی از داده های هنوز انتشار نیافته است. عدد دوم GDP چندان مهم نیست مگر اینکه تغییر زیادی کرده باشد.


تراز تجاری (International Trade)

تراز تجاری نشان دهنده تفاوت میان واردات و صادرات کالا و خدمات با کشورهای خارجی است. عدد کلی این گزارش نشان دهنده میزان کل تفاوت واردات و صادرات امریکا با کل کشورهاست و میتوان تراز تجاری امریکا با کشورهای مختلف را به اصل گزارش دید. تریدرها بیشتر به تغییرات فصلی (سه ماهه) این عدد بیشتر از تغییرات ماهانه توجه نشان میدهند.


Employment Cost Index

ECI نشانگر میزان دستمزد سومین ماه هر فصل حقوق بگیران با سررسید دوازدهمین روز ماه است. این گزارش حاصل سرشماری حداقل ۳۶۰۰ شرکت خصوصی و ۷۰۰ نهاد دولتی است. این گزارش شامل هزینه های غیر حقوق (که حدود ۳۰% هزینه های یک کارمند است) هم می باشد. واکنش به این گزارش چندان زیاد نیست زیرا عدد این گزارش در بیشتر موارد ثابت است اما این گزارش اندیکاتور مورد علاقه فد است.


 Institute for Supply Management(ISM)

ISM ماهانه گزارشی را بر اساس آمارگیری از ۳۰۰ واحد خرید در تمام کشور از ۲۰ صنعت مختلف تهیه میکند. نمایه بالای ۵۰ نشانگر توسعه اقتصادی است و عدد زیر ۵۰ بسته شدن اقتصاد را نشان میدهد. این عدد هم توسط فد تعقیب میشود. رییس پیشین فد این گزارش را یکی از گزارشهای مورد علاقه اش خوانده بود.


Industrial Production

این گزارش خروجی فیزیکی کارخانجات، معادن و تاسیسات امریکایی را نشان میدهد. این نمایه به دو گروه صنعتی و بازار تقسیم میشود. بازار ارز بیشتر روی تغییرات فصلی و تصحیحات ماهیانه عدد تجمعی واکنش میدهد. معمولاً افزایش نمایه به نفع دلار است.


Consumer Confidence

گزارشی از اعتماد مردم به وضع اقتصاد است. پرسشنامه برای ۵۰۰۰ خانوار ارسال میشود و حدود ۳۵۰۰ خانوار پاسخ میدهند. ۵ سوال این پرسشنامه عبارتند از:

۱-طبقه بندی وضع درآمدی خانوار
۲- وضع شغلی در شش ماه گذشته
۳- فراوانی شغل در شهرمحل زندگی
۴-فراوانی شغل در شش ماه گذشته
۵-درآمد شش ماهه گذشته خانوار

پاسخها به صورت نمایه ای بیان میشود. افزایش اعتماد به اقتصاد معمولاً بعنوان نشانه ای از تورم تعبیر میشود.


 Retail Sales

بهای خرده فروشی نشان دهنده میزان کل فروش یک خرده فروشی در یک ماه است. از این گزارش بعنوان گزارش موثر بر دو گزارش مصرف مشتری و اعتماد مشتری نام برده میشود. مهمترین عدد این گزارش عدد بدون فروش خودرو است زیرا فروش خودرو در ماه بسیار متغیر است. هرچند میزان خرده فروشی ماه به ماه متفاوت است اما این گزارش نشانگر خوبی برای سلامت اقتصاد است.


 Treasury International Capital Flow Data (TIC Data)

این گزارش میزان ورود پول به داخل امریکا را در ماه ارزیابی میکند. در چند سال اخیر به دلیل زیاد شدن کسری بودجه امریکا این عدد مهمتر شده است. به جز عدد اصلی، بازار به جزییات گزارش از جمله جریان رسمی پول که نمایانگر بدهی دولت امریکا به بانکهای خارجی است توجه دارد.


 

نظرات 1 + ارسال نظر
نیلوفر پنج‌شنبه 4 تیر 1394 ساعت 06:34 http://niloofar787.mihanblog.com/

سلام سلام خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم موفق باشین
98418

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد